Af: Svend Bie, direktør, DFM netværk
”Hvad mener du om verdenssituationen”, spørger en af Storm P. figurer. ”ikke noget. Jeg har en flue i øjet”, svarer den anden.
Hvad din direktion har i øjet for tiden, ved du bedst selv, men skal man generalisere, så tænker enhver administrerende direktør ifølge professor Dean Kashiwagi, Arizona State University, kun på tre ting: ”præstationsevne, markedsandel og pris”. Kashiwagi var i Danmark i maj og talte for en forsamling faclities managers om, hvordan man som FM-er kommunikerer med direktionen og skaber værdi for organisationen.
De fleste vil gerne tages alvorligt på direktionsgangen, men det forudsætter at man har noget at byde på i forhold til det, som direktionen er optaget af.
Aktiviteterne i FM vil i stort set alle virksomheder have en betydelig indflydelse på virksomhedens ”præstationsevne, markedsandel og pris”, men det gode spørgsmål er, om FM branchen er god nok til at oversætte renhold, forsyning, udvendig vedligehold, areal udnyttelse og ejendomsportefølje til en fortælling, der har betydning for virksomhedens kampkraft og dermed langsigtede overlevelse.
|
|
|