LOG IND     UDSKRIV     SEND

> >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK



Hvad kommer til at præge FM i 2017?

Af: Karina Lykkegaard, DFM netværk

Traditionen tro inviterede vi 2 indlægsholdere til at fortælle os hvilke trends og tendenser, vi skal holde øje med i 2017 på vores nytårskur. Vi kunne byde velkommen til 50 veloplagte medlemmer og rundede eftermiddagen af med et glas bobler og en forfriskning.

Eftermiddagens første indlæg kom fra Kati Barklund fra i Coor. Kati arbejder bl.a. med at arbejde med organisationen på et strategisk plan. Kati kom med hendes bud på hvad fremtiden bringer.

WP Management. Hovedformålet er at skabe et arbejdsmiljø, som understøtter at medarbejderne er produktive, at organisationen er agil og at vi har arbejdspladser, som er lavet til fremtidens behov.

For at kunne tilpasse sig forandringer, som man ikke ved hvad er – for man kender jo ikke fremtiden, arbejder man i Coor med begrebet WP management, som indeholder HR, IT, REFM og FM som sammenhængende funktioner, for man kan ikke arbejde i siloer i samme grad, som man har gjort hidtil.

Fremtidens arbejdsplads er et mødested og en platform for virksomhedens kultur og det er fra denne platform, at innovationen opstår. I dag har vi allerede en del teknologi, som gør os i stand til at imødekomme disse krav, men der kommer til at ske en revolution på dette område inden for ganske kort tid. Kati mener, at man kommer til at arbejde ud fra et holistisk perspektiv, at arbejdspladsen kan tilpasses den enkeltes behov (som alt andet, er den personificeret) og hun mener, at der vil komme mere fokus på welness i form af, at der er fokus på at skabe en bedre balance i forhold til stress m.m.

I de nærmeste par år, vil man udvikle forskellige services, som skal hjælpe os i hverdagen, og grænserne imellem arbejde og fritid vil være endnu mere udviskede end de allerede er og teknikken er det, der bringer os sammen.

Eftermiddagens 2. indlæg kom fra Susanne Balslev Nielsen som opdaterede os på hvad der sker i FM forskningen. Fordelen ved at kende til viden fra forskningen, betyder du kan skyde genvej, hvis du kender til den. Det tager lang tid, hvis du i stedet skal erfare det hele selv.

Susanne medbragte 5 udvalgte artikler, som hun finder relevante. Den første: Building Performence. Vi har alle brug for at have et overblik over de bygninger vi har og hvordan kan vi arbejde med dem i fremtiden. Artiklen handler om begrebet multi map, som er et værktøj, der kan analysere på hvordan en bygning performer indenfor bl.a.funktion, fleksibilitet og brugbarhed. Susanne præsenterede os for 8 metoder man kan bruge for at analysere på ens bygningsportefølje.

Den 2. artikel handler om motiverede medarbejdere, som er et utroligt vigtigt element i FM-erens arbejde. Forskerne bag artiklen har undersøgt hvad der motiverer mennesker og hvad der skal til. Derefter har de spurgt en række organisationer hvad der kendetegner deres bedste medarbejdere og hvilke faktorer der skal være til stede for at de performer. Susanne mener at det er interessant for FM fordi vi er med til at skabe den rette balance.

Den 3. artikel: Public Private Partnerships. I den artikel beskriver man hvordan man har taget temperaturen på den type samarbejde baseret på litteratur fra hele verdenen. Den er et eksempel på hvordan man får det privat/offentlige samarbejde til at spille. Der er bl.a. identificeret 14 udfordringer hvor man rangeret dem alt efter hvad der bliver betragtet som hhv. den største og mindste.

Den 4. artikel: Serious games. Den er valgt ud fordi den beskriver hvordan man via virtual reality træner medarbejdere i at arbejde i rum, der ikke er bygget endnu. Det er et eksempel fra hospitalsverdenen, hvor man har kombineret BIM modellen fra sygehuset med spiludviklerne, som har sat hospitalet op elektronisk, hvor man har brugt det personale, som skal bruge bygningen, når den er færdig til at se om byggeriet hænger sammen inden det bliver bygget. Artiklen rummer en del om deres erfaringer med arbejdet og hvad man kan gøre bedre i fremtiden hospitalsbyggerier via virtuelle værktøjer.

5. artikel handler om værdiskabelse, en artikel som er skrevet af Per og som er CFM´s mest citerede artikler. Det er en lavpraktisk artikel, som er en guide til hvordan man skaber værdi i FM.








DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98