Af: Jan Aagaard, journalist, Aaagaard kommunikation
Big Data er et af tidens store mantraer, og de store datamængder, som kan indsamles i bygninger, rummer store muligheder for FM-organisationerne. Men hvordan kommer man i gang med at indsamle og bruge data?
Det behøver faktisk ikke være så svært. Det fortalte Flemming Adsersen fra NNIT og Anders Kofod-Petersen fra Alexandra Instituttet i deres fælles oplæg på DFM netværks årskonference 2016.
”I dag har man intelligente bygninger, og samtidig kan man installere wi-fi-sniffere, der opsamler signaler fra de smartphones, som stort set alle brugere af bygningen går rundt med. Det kan generere store datamængder, som man kan analysere og bruge til at skabe forretningsudvikling,” sagde Flemming Adsersen.
”Det er datadrevet innovation, og det kan man gøre forholdsvist billigt og hurtigt i dag. Man skal turde kaste sig ud i at eksperimentere med det og se, hvad det kan føre til,” sagde han.
Anders Kofod-Petersen gik videre med konkrete eksempler på, hvordan man i praksis kan bruge indsamling og analyser af data til at optimere driften og måske frigøre ressourcer inden for FM-området til andre formål.
|
|
|