|
22. februar: FM-systemer i Danmark vol. 2 - Har du styr på dine processer?
At implementere et FM-system er en stor opgave for en organisation. Derudover kan det nemt blive uoverskueligt og komplekst. For når leverandøren er valgt, går arbejdet med implementeringen i gang, og det er her, den svære del af opgaven opstår.
Den 22. februar afholdte vi endnu et medlemsmøde med FM systemer som omdrejningspunkt, vi har givet det titlen: ”FM-systemer i Danmark vol. 2” som er en fortsættelse af ”Sådan gentænkes og digitaliseres FM-organisationen”, som vi afholdte hos i september 2016.
Denne gang har vi talt med en række virksomheder, som er hver deres sted i processen med at implementere deres FM-system. I løbet af formiddagen fik deltagerne lejlighed til at høre indlæg bl.a. Coop, Københavns Universitet Campus Service og Odsherred Kommune.
Alle deltagere fik udleveret 2. udgave af rapporten ”FM-systemer i Danmark – et overblik”.som du også kan downloade her på siden.
|
|
|
Rapport: FM systemer i Danmark - et overblik
Fælles for DFM netværk og Basico er ambitionen om konstant at udvikle og udfordre FM i Danmark – til fælles glæde for vores medlemmer, kunder og professionen som helhed.
I 2016 igangsatte DFM netværk og Basico et fælles projekt med digitalisering som fokusområde. Årsag: Til trods for det store fokus på digitalisering er der relativt få succeshistorier.
DFM netværk og Basico har derfor arbejdet på at skabe et overblik, som FM-Danmark i fremtiden kan søge inspiration i, hvilket har udmøntet sig i rapporten ”FM-systemer i Danmark – et overblik”. En rapport, der har pustet nyt liv i digitaliseringen rundt om i FM-Danmark.
Det signifikante resultat fra 2016-undersøgelsen er, at der eksisterer et behov for at italesætte implementeringsprocessen af FM-systemer samt de udfordringer, som FM-organisationen kan støde på, når der skal implementeres et IT-system. Det er DFM netværks og Basicos klare holdning, at det er sundt for branchen at blive udfordret på holdningen til at lede efter det perfekte system uden først at have fokus på de konkrete behov.
I 2017 retter vi derfor fokus mod implementeringsprocessen. Denne opdaterede rapport indeholder 3 cases der hver især, beskriver implementeringsprocessen fra deres synspunkt. Derfor vil vi gerne takke Coop Ejendomme, Københavns Universitet Campus Service samt Odsherred Kommune for at bidrage med deres unikke implementeringshistorier.
Tak Flemming, Clars, Nija og Thomas for den interessetid I har investeret i dette projekt.
Tak til Rambøll og Poul Ebbesen for at bidrage med inspiration i processen samt et indlæg om, hvordan du kan og bør sammentænke FM-systemer med forretningsstrategi.
Sidst skal der lyde en stor tak til de mange leverandører af FM-Systemer, der har bidraget aktivt gennem hele processen og som løbende forsætter med at udfordre markedet og de muligheder, som en moderne FM-organisation kan udnytte.
Vi håber, at rapporten og undersøgelsen bidrager til afklaring, inspiration og giver dig nogle håndgribelige råd i bestræbelserne på at udvikle FMorganisationen.
God læselyst!
Med venlig hilsen
Emil Hassing (Basico) & Karina Lykkegaard (DFM netværk)
|
|
|
Download vores første rapport: FM systemer i Danmark - et overblik (fra september 2016)
Download den nyeste rapport: FM systemer i Danmark - overblik (februar 2017)
Program:
09:30-10:00 Morgenmad
10:00-10:15 Velkomst DFM + Basico
10:15-10:35 Case v/ Flemming Poulsen, Head of Facilities Management, Coop Ejendomme
10:35-10:55 Case v/Clars Danvold, Fagleder, Københavns Universitet Campus Service
10:55-11:10 Pause
11:15-11:35 Case v/Thomas Winther, Odsherred Kommune
11:35-11:45 Opsamling, erfaringsudveksling og debat
11:45-12:15 Netværk
|
|
|
Præsentationer fra indlægsholderne
Se præsentationen fra Flemming Poulsen, Coop her
Se præsentationen fra Thomas Winther, Odsherred Kommune her
Se præsentationen fra Clars Nicholas Danvold her
|