LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

AFHOLDTE ARRANGEMENTER

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2016

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK



7. marts: Seminar: Fra den uniforme til den agile arbejdsplads

I de sidste 20 år har måden vi arbejder på gennemgået store forandringer. Globalisering og digitalisering betyder, at medarbejdere kan udføre en stor del af ders arbejde virtuelt, uafhængigt af tid og sted.

I en konstant stræben efter innovation og udvikling er videnesdeling og samarbejde blevet en vigtig del af hverdagen i mange organisationer. Således er der kommet større fokus på, at mange resultater skabes i et samarbejde, og at den måde bygninger er indrettet på i dag ikke nødvendigvis understøtter denne ændrede arbejdsform.

Det er nødvendigt at skabe rum som skaber mulighed for at møde kunder, kolleger og borgere samtidig med at indretningen understøtter et behov for at finde ro til fordybelse. Således er den uniforme arbejdsplads på vej væk for at give plads til den agile forskelligartede indretning
I byer verden over nytænkes byens rum til at understøtte det liv der foregår: der indføres digitale løsninger og bæredygtighedstiltag alt sammen for tiltrække virksomheder og øge indbyggertallet – De samme temaer spejles i virksomheders og offentlige institutioners brug af rum.

Her nytænkes arbejdspladsen og der fokuseres på nye digitale løsninger til arbejdslivet. Bæredygtighed er også mange steder blevet en integreret del strategien for arbejdsrum og fleksibilitet er blevet et nøgle ord.

De fysiske rammer skal let kunne ændres i takt med organisatoriske forandringer, ligesom det skal være muligt at mødes formelt og uformelt samtidig med at der skal findes rum til fordybelse.




Hvad og Hvorfor

ABW, NWOW, kontorlandskaber, storrum, det moderne kontor – kært barn har mange navne, og flere og flere virksomheder ”omtænker” de traditionelle kontorlandskaber. Vi hører meget om gevinsterne, de sorte tal på bundlinjen, vidensdeling, medarbejdertilfredsheden og meget mere. Men hvordan griber man det an i praksis? Hvad virker og hvor kan der justeres for at nå endnu bedre løsninger?

Emnet er bredt, og der er ikke nogen entydig definition på de forskellige pseudonymer.Er der tale om det samme, når ordene ABW og New Ways of Working benyttes? og er det egentlig en del af det moderne kontor?
Vi sætter vi scenen, og kommer hele vejen rundt om emnet. Vi vil også kigge på hvor gevinsterne er, og hvilke argumenter der er - både for/imod. Vi præsenterer en række cases og har rum og tid til diskussion, erfaringsudveksling og vidensdeling.

Vi lagde ud med en kort historisk fortælling, som starter med de første åbne kontorer og ændringer i arbejdsprocesser og arbejdsopfattelse. Vi beskriver kulturforandringen på virksomheder som kan opnås igennem ledelsesfokus og analyse af arbejdsaktiviteter og karakteristika i organisationer. Hvilke trends er der indenfor kontorindretning? Og hvordan opnås trivsel i de nye fysiske rammer? Der vil undervejs være rig lejlighed til at stille spørgsmål til Eva Bjerrum og Elsebeth Dahl Pedersen.

Beslutningen om at gen- og omtænke den klassiske kontorindretning kan komme mange steder fra: topledelsen, FM, HR eller et helt andet sted fra. I Novo Nordisk er der kommet et strategisk fokus på indretning og der er udviklet et helt nyt koncept for aktivitetsbaseret arbejdspladser, The Novo Nordisk Way of Work (WOW).

Konceptet indeholder en detaljeret procesplan, der skal anvendes før/under og efter implementering af ABW og konceptet indeholder forskellige roller, værktøjer mm. Elsebeth Dahl Pedersen vil gennemgå bagrunden for WOW, selve konceptet og den strategi Novo Nordisk har udviklet for at skabe optimal sammenhæng mellem arbejdsprocesser og arbejdspladsindretning.


Program

Kl. 10:00 Velkommen

Kl. 10:05 – 10.50 New Ways of Working(NWOW)
v/Eva Bjerrum, Alexandra Instituttet

- Ny kontorindretning – hvor kommer det fra?
- På opdagelse i forskellige virksomhedsrum – hvad sker der?
- Muligheder og barrier – hvilke erfaringer er der?
- Arbejdsliv – hvad er rigtigt og forkert arbejde?
- Trends – hvad sker der i fremtiden?
- Trivsel – hvordan opnås det?

Kl. 11.00 – 11.45? The Novo Nordisk Way of Work (WoW)
v/Elsebeth Dahl Pedersen, Novo Nordisk

- Et nyt koncept – hvad indeholder det?
- Aktivitetsbaserede arbejdspladser – hvorfor?
- Implementering af WOW – hvordan?

Kl. 11.45 – 12.30 Involvering, refleksion og debat


Læs Eva Bjerrums artikel her


DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98