LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2015

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2014

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2013

ARRANGEMENTER FRA 2000 - 2012

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000



OVERRÆKKELSE AF DRIFTSHERREPRISEN 2004


3. december 2004


DAB vinder Driftsherreprisen 2004

BoligfondenKuben har i samarbejde med Dansk Facilities Management netværk (DFM) indstiftet prisen som årets driftsherre, som vil gå til en person eller virksomhed, som har udmærket sig ved god ejendoms drift (Facilities Management). Prisen blev uddelt første gang i 2003 og gik til Rigshospitalet.

Facilities Management er et nyt fagområde, som vinder stigende udbredelse blandt professionelle bygningsforvaltninger. Det handler bl.a. om systematisk forvaltning af bygningsdrift- og vedligeholdelse samt af de til ejendommen og virksomheden knyttede faciliteter, services og installationer

Prisen uddeles til en driftsherre (person eller virksomhed), der har udmærket sig ved "særlig god og professionel ejendomsdrift (Facilities Management), og som kan inspirere andre til efterfølgelse"

Prisen som er på 100.000 kr. skal dedikeres til en særlig/ekstraordinær udsmykning i eller ved virksomheden.

I 2004 går prisen til DABog uddeles

fredag d. 3. december klokken 14.00-16.00 hos DAB, Finsensvej 33, 2000 Frederiksberg.

DAB driver såvel almene boliger som kommunale boliger og arbejder ligesom andre selskaber med 10 årige vedligeholdelsesplaner og bruger deres EDB systemer til lægning af budgetter.

DAB har i alt ca. 42.000 forvaltningsenheder, heraf ca. 40.000 boliger og hertil erhverv, plejehjem, beskyttede boliger med services etc. Indvandrere er i nogle bebyggelser op mod 50% af beboerne og for at imødegå problemer er oprettet en fond som giver mulighed for at etablere aktiviteter der afhjælper diverse problemer.

Her skal understeges, at en mangeårig indsats på FM området har bevirket, at de ikke har noget byggeri i dårlig stand!

Der foretages systematisk sundhedseftersyn af de enkelte boliger af ejendomspersonalet, hvor man har mulighed for at gribe ind ved forkert anvendelse af dele af boligen, f.eks. udluftning der er tilstoppet, fugtproblemer, bløde fuger etc. Herefter kan følges op med krav til den enkelte lejer, der har den indvendige vedligeholdelsespligt. En af konsekvenserne ved disse eftersyn har bl.a. været ændrede krav til badeværelser.

Brandforhold er ved at blive gennemgået og forbedret. Næste systematiske aktivitet vil være vand.

Der er udarbejdet omfattende brugervejledninger, f.eks. om indeklima, som beboerne kan anvende i forbindelse med den indvendige vedligeholdelse og den daglige brug.

Hertil kommer beboerundersøgelser, hvor resultaterne indikerer at beboerne lægger stor vægt på den ydre fremtræden af de nære omgivelser. Dette betyder bl.a. at f.eks. graffiti straks fjernes, så omgivelserne fremtræder indbydende og sobert.

Legepladser er indenfor de senere år blevet renoveret og fornyet for ca. 100 mio.kr. Dette bl.a. af sikkerhedshensyn. Man har landskabsarkitekter i DAB, som foretager check af de grønne områder og efterfølgende giver de lokale bestyrelser forslag til forbedringer.

Det er den enkelte bestyrelse der har ansvaret for udarbejdelse af vedligeholdsplaner, men disse er baseret på en fælles systematik som DAB står for. Der foretages årlige bygningssyn med aktivitetskort og budget samt driftsberegninger. Nøgletal opgøres og bruges ved benchmarking afdelingerne imellem.

I forbindelse med nybyggeri, opretter man eget bygherrekontor på byggepladsen. Der opstilles bygherrekrav med gentagelseselementer, så gode erfaringer fra tidligere byggerier nyttiggøres.

Der er løbende kursusaktiviteter for at sikre den nødvendige viden hos driftspersonalet. Hertil kommer at man forsøger at få en personalesammensætning der afspejler sammensætningen af lejerne. Krav til ejendomsinspektører er en kombination af generalist, arbejdsleder med social forståelse og teknisk viden.

Alle igangsatte forebyggende aktiviteter medvirker til at ejendomsmassens værdi opretholdes samt at de enkelte afdelinger fremstår tiltalende for beboerne. Der etableres en fælles fond af viden og facts, som gør dialogen nemmere i det daglige samarbejde mellem de mange parter.

Erfaringerne fra de enkelte tiltag stilles til rådighed for alle involverede indenfor DAB samt for interesserede indenfor øvrige boligselskaber.

DABs hjemmeside er under fornyelse, således at den fra 2005 bliver dialogorienteret og dermed forventes at blive et bedre værktøj i dialogen mellem parterne. Der er ca. 1000 bestyrelsesmedlemmer i de enkelte afdelinger.

Betydningen af samspil mellem det fysiske og det sociale miljø understreges, herunder samspillet mellem DAB, den lokale bestyrelse og bemandingen i den enkelte boligforening.

Der indsamles løbende nøgletal og statistik for de gennemførte aktiviteter, til brug for alle parter.

Resultaterne af beboerundersøgelser lægges på nettet samt stilles til rådighed for andre boligselskaber og andre interesserede.

Alt i alt udviser DAB et proaktivt forbilledligt samarbejde mellem de enkelte parter og udtrykt i systematisk opfølgning vedr. de enkelte bebyggelsers stand og drift, som kan være til inspiration for andre driftsforvaltninger, hvad enten det er erhvervsvirksomheder eller boligadministrationer, offentlige som private driftsherrer.

Kjeld Nielsen, arkitekt m.a.a.

DFM-netværk

9. november 2004

Læs også om prisen på BoligfondenKubens hjemmeside www.boligfonden.dk


DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98