LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

ÅRSKONFERENCEN

KONFERENCEN 2017

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK



Link til download


INDLÆG OG TALERE


Bestyrelsesformand Mogens Kornbo åbner årets konference.

Temaet er FM for rigtig mennesker
- rammerne om arbejdslivet




Se Mogens Kornbos præsentation her





KEY NOTE SPEAKER

Successful relationship management in FM

Key insights from research and practice regarding the driving forces of successful relationships in a Business-to-Business-to-Consumer industry such as FM.

v/Christian Coenen, Prof. Dr., ZHAW – Zurich University of Applied Sciences




Se Christian Coenens præsentation her





Tag opgaven på dig - FM som forandringsagent

Opgaven lød på opgradering af det internationale postcenter ved Københavns Lufthavn. Den er løst med afsæt i forståelse af medarbejdernes hverdagsbehov, bevægelsesmønstre og mødesteder. Hør hvordan af design af mødesteder og skræddersyede løsninger gør en reel forskel i oplevelse af arbejdspladsen. Indlægget fortæller både om gode og dårlige erfaringer.

v/Thomas Nissen, head of projects & devolopment, PostNord Danmark FM og Christian Pagh, partner og leder af UiWE, kulturdesignbureau




Se Thomas Nissen og Christian Paghs præsentation her





SESSION 1


Praksiscases i et forskningsperspektiv


Shared Spaces - erfaring og resultater

Konkrete resultater fra arbejdet med shared space i forbindelse med gennemrenoveringen af Lyngby Idrætsby. Dette kommunale bygge- og renoveringsprojekt har mange aktører og interessenter, og viser, hvordan shared space er relevant for den enkelt og for projektets som helhed. Projektet viser også, hvilke konkrete processer, det er nødvendigt at håndtere undervejs.

v/Susanne Balslev Nielsen, CFM, DTU




Se Rikke Brinkøs præsentation her





FM for rigtige mennesker

Tag med til Ikast-Brande Kommune, og se hvilket læringspunkter der er kommet ud af en gennemført etnografisk analyse af borgerservice og tre administrations bygninger. Hør om de forskellige metoder, og få indsigt i læringspunkterne. Hør til sidst om de eksperimenter om rummelige, tekniske og organisatoriske forandringer, der sættes i gang som resultat af analysen.

v/Eva Bjerrum, forskningschef, Alexandra Instituttet







Merværdi for rigtige mennesker
- Hvordan leder og måler vi værdiskabelsen?

Begrebet merværdi anvendes i dag hyppigt i FM sammenhænge, men hvordan arbejder man konkret med begrebet og påviser, at FM tiltag skaber merværdi for rigtige mennesker? Indlægget vil belyse dette emne med afsæt i interviews med erfarne FM-ere i Danmark og Holland.

v/Per Anker Jensen, Professor, DTU CFM




Se Per Anker Jensens præsentation her





Workshop

Sessionen afsluttes med en workshop.
Opsamling af erfaringer og læringspunkter fra dagens indlæg. Punkter som giver anledning til undren, hvad virker og peger frem, og hvad bør retænkes.

Workshopfacilitator: Inger Ravn







SESSION 2


Samarbejde


Centralisering af serviceorganisationen
- Vaner brydes og nye opstår

Erfaringer fra en proces, hvor man fusionerer blød og hård FM. De konkrete påvirkninger for både på leder og medarbejder, når ledelsesrummet er delt. Hvilke kompetencer sættes i spil og hvilke muligheder og synergier opstår?
Der tages afsæt i det virkelig liv på Hospitalsenhed Midt og trækkes tråde til ledelsesteorier, som er rammesættende for forandringerne.

v/Mette Toftdahl, servicechef, Hospitalsenhed Midt




Se Mette Toftdahls præsentation her





Slutbruger tilfredshedsmålinger bliver konkrete handlinger
- Hvordan målinger omsættes til handling i en FM-leverance
Med udgangspunkt i slutbrugernes tilfredshed, har ISS Facility Services designet en ramme for slutbruger målinger, som fokuserer på de ”touchpoints” i en medarbejders arbejdsdag, der relaterer sig til Facility Management. Indlægget fortæller om processen og om resultatet både for leverandør og kunde.
v/Henrick Berendtsen, segmentsdirektør finance, ISS facility Services A/S,
Rikke Ipsen, Account Executive, Nordea DK, ISS facility Services A/S og
Trine Torn, Head of Workplace Management DK, Nordea Danmark




Se præsentation fra Henrick Berendtsen m.fl. her





Når FM både skaber rammen om kerneforretningen og værner om kulturarven

Hvordan understøttes effektiv drift med det mål at opnå stordriftsgevinster og effektivisering på tværs af ministerområder, når der også skal tages hensyn til de særlige præmisser, som gælder for brug af de bygninger, som Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme (SLKE) forvalter? SLKE overtager, udvikler og optimerer drift og vedligeholdelse på 400.000 m2 statslige kulturejendomme på Kulturministeriets område. Hør om formålet med overtagelsen og en status for arbejdet.

v/Tina Romose, teamchef og vicedirektør Erik Als, Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme




Se Tina Romose og Henrik Johansens præsentation her





Workshop

Sessionen afsluttes med en workshop.
Opsamling af erfaringer og læringspunkter fra dagens indlæg. Punkter som giver anledning til undren, hvad virker og peger frem, og hvad bør retænkes.

Workshopfacilitator: Kåre Jørgensen







SESSION 3


Cases til inspiration i praksis


Hvordan sikrer vi den rigtige service?

Med udgangspunkt i kantineløsningen på Novo Nordisk, vises et eksempel på hvordan man kan styre mod den rigtige serviceleverance. ”Soft Services” er ofte kendetegnet ved serviceydelser der ”rammer” en stor del af virksomheden ansatte og samtidig nogle af de ret omkostningstunge ydelser i FM-pakken. Oplægsholderen vil belyse vigtige elementer i den proces der skal til, herunder de strategiske overvejelser, kundedialogen, leverandørsamarbejdet, opstilling og måling af KPI’er.

v/Charlotte Kyhl, Manager, Novo Nordisk A/S




Se Charlotte Kyhls præsentation her





Med tillid som mantra
Tillid og langvarige relationer i Københavns Kommune

Københavns Ejendomme arbejder konstant på at forbedre eksisterende og nye aftaleformer.
Indlægget fortæller om tillid og langvarige relationer i FM perspektiv med fokus på selve den praktiske indførsel af begrebet tillid i aftalematerialet, og om erfaringer Københavns Kommune har gjort sig i den forbindelse. Tillid er mantraet i branchen, og er i teorien løsningen på mange udfordringer. Erfaringerne deles med fokus på den praksisnære udførsel.

v/Jørgen Stokbro, Driftschef, Københavns Ejendomme, Københavns Kommune




Se Jørgen Stokbros præsentation her





Workplace Life Cycle Management in the Nordic Capitals
- How to realize the Full Potential of the Workplace

Here you can see how smart offices ensure substantial cost savings together with increased sustainability and employee productivity
The typical office lease length in Stockholm, Oslo, Copenhagen and Helsinki is between 3-10 years. With over 40 million sqm office space, an average rent of € 150-300 per sqm, low utilization rates and productivity problems, it is time to take a more holistic (space, people, services) view of the workplace life cycle. Smart Offices and related innovations enable cost savings, drive sustainability, enhance the employees’ experience and increase their productivity.

v/Kati Barklund, Innovation Manager Workplace services, Coor Service Management




Se Kati Barklunds præsentation her





Workshop

Sessionen afsluttes med en workshop.
Opsamling af erfaringer og læringspunkter fra dagens indlæg. Punkter som giver anledning til undren, hvad virker og peger frem, og hvad bør retænkes.

Workshopfacilitator: Christian Fredberg







FREDAG DEN 30. JANUAR


Morningsession


Fra snik snak til klar tale

Der er lagt op til et hæsblæsende wake-up-call, når Jesper Troels Jensen tager fat om kommunikations vanskelige kunst. Han vil fortælle, hvordan du brænder igennem med dit budskab, får direktionens opmærksomhed og undgår at drukne dine pointer i powerpoints. Jespers lange karrierer har budt på utallige kommunikative udfordringer blandt andet i jobbet som direktør i Kuben Ejendomsadministration, og han vil dele ud af både praktiske og teoretiske kommunikationsråd.

v/Jesper Troels Jensen, rådgivende retoriker/seniorpartner, Rhetor

Som tidligere direktør for Kuben Ejendomsadministration og nu praktiserende retoriker og partner i virksomheden Rhetor, kan Jesper give deltagerne gode fif til kommunikation om FM. Og vi kan garantere, at han gør det med et humoristisk tvist, som kan sætte liv i konferencen fra morgenstunden.







Værket drives af rationelle løsninger

AAB i Århus har et knivskarpt fokus på rationel drift, lavest mulige omkostninger og god boligstandard. Alt
sammen lovbestemte forpligtelser, som AAB har brugt positivt, til at skabe et innovativt fokus for driften af
”verdens bedste” almene boligorganisation i Århus
Arbejdet med QR-koder, Aps og systematisering har givet et løft til driften, optimeret processer og
frigjort ressourcer.

v/Arne Tollaksen, projektdirektør, AAB, Arbejdernes Andels Boligforening, Århus




Se Arne Tollaksens præsentation her





Afslutningssession


Ready Steady Reykjavik

Scenen er sat i Reykjavik, og emnet er borgerinvolvering og dialog om byen og dens pladser. Hør om performance analyser, demokratiske beslutninger, forslag og ideer fra indbyggerne i Reykjavik.

v/Gunnlaugur B. Hjartarson, country Manager/founder IceConsult Norway




Se Gunnlaugur B. Hjartarsons præsentation her





Paneldebat

Den afsluttende paneldebat får deltagelse af meningsdannere og toneangivende personer både inden- og udenfor FM.
Panelet er endnu ikke sat, men der er bekræftelse fra:

Mogens Kornbo, bestyrelsesformand i DFM netværk og RE direktør, Siemens Denmark
Kristian Kreinar, Professor. Fungerende institutleder, Institut for Organisation, Copenhagen Business School
Anders Vestergaard Buch, Advokat og Partner, Molt Wengel
Jørgen Utzon, CEO Coor Service Management A/S







Driftsherreprisen overrækkes ved en kort ceremoni under Årskonferencen 2015.







Konferencen afsluttes

Eva Kartholm, direktør DFM netværk afslutter konferencen.




DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98