LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2015

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2014

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2013

ARRANGEMENTER FRA 2000 - 2012

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000



FYRAFTENSMØDE: PH.D. OM LIVET I ÅBNE KONTORLANDSKABER


25. april 2007


Alle 20 pladser var besat til gå-hjem-mødet i COWI’s lokaler i Lyngby. Carsten Pietras fra DFM netværk bød velkommen og gennemgik programmet.

Derefter fortalte Heidi Lund Hansen fra COWI om hovedpunkterne i sin ph.d. om livet i åbne kontorer publiceret i "Spaces for learning and working" (kan købes hos www.samfundslitteratur.dk, søg på titel eller forfatter).

Heidi har gennemført observationer og interviews i to afdelinger i to middelstore virksomheder, der arbejder med vidensarbejde. Fokus for undersøgelsen var læring og samarbejde samt det åbne kontor som et ledelsesredskab.

Grundlæggende er begrebet New Office tæt knyttet til idéen om at når folk sidder tæt sammen giver det samtidig mulighed for at dele viden og lære af hinanden. Her lagde Heidi ud med et par grundlæggende observationer. For det første at det er nemt at dele korte beskeder med de omkringsiddende. Det gør det nemt at være up-to-date i det åbne, men samtidig er det også den type kommunikation, der giver mange forstyrrelser. Det ved folk godt. Så når der virkelig skal snakkes igennem og det faglige indhold skal diskuteres i dybden, så går folk i mødelokalet. Det betyder, at det faglige samarbejde i reglen flytter ud af det åbne. En del af symbolikken i det åbne kontor er fællesskab, hvor informationer flyder frit og medarbejderne har adgang til projekter såvel som kolleger. Men, siger Heidi Lund Hansen, når de grundige diskussioner flytter ud af det åbne, så flytter adgangen til læring og samarbejde om projekter jo med. Der hvor den mest centrale læring finder sted i det åbne er derfor ikke i forhold til projekter eller faglig udvikling. Det er i forhold til de værdier og normer, der definerer et arbejdsfællesskab. Det er supervigtigt at lære "lugten i bageriet". Men husk på at det åbne kontor ikke fører nogen bestemte værdier med sig. At kontoret er åbent og fleksibelt, er ikke det samme, som at organisationen er det.

Man kan anskue det åbne kontor som en scene, hvor medarbejdere hele tiden, bevidst eller ubevidst, arbejder, og når de er i det åbne kontor viser man derfor samtidig sine kompetencer frem. På den måde kan det åbne kontor bidrage til at forstærke et positivt drive, eller værdier som samarbejde, respekt for andres arbejde, hjælpsomhed eller andet. De åbne kontorer gør det muligt at se, hvad der foregår (eksponering) og derfor sker der en disciplinering blandt medarbejderne. Dette gør bl.a. at medarbejderne eksponeres for arbejdskulturens uudtalte værdier og disciplinerer sig selv i adfærden i relation til denne. Dette giver et potentiale for forandringer, hvis man ellers ønsker at skabe ændringer.

Heidi Lund Hansen fremhæver samtidig, at det er vigtigt at se kritisk på de værdier, der er fremherskende i virksomheden. For husk - siger hun - hvis der er en kultur, hvor enhver passer sit, og det at spørge om hjælp ses som et udtryk for faglig svaghed, så styrkes denne tendens, når medarbejdere handler i det åbne kontor. Derfor kan man i et overordnet perspektiv ikke sige at åbne kontorer enten er gode eller dårlige. Hvis du er på en arbejdsplads, hvor man betragter sig selv som et fodboldhold, opleves det nok som en fordel, at der ikke er langt til grønsværen. Hvis du er på en arbejdsplads, hvor du skal lave 200 m medley, er det dødirriterende at de andre hele tiden svømmer ind over din bane, siger Heidi Lund Hansen, med et glimt i øjet.

Efter Heidis indlæg fortalte Laila Stub fra miljødivisionen i COWI om en ny idé kaldet "Men in Black". Idéen er skabt i et internt netværk i COWI. Det drejer sig om en netværksidé skræddersyet til den enkelte kunde, hvor man sætter hele virksomhedens kernekompetence i spil i relation til den enkelte kunde. Det kan være med til at skabe et styrket samspil mellem COWI’s kompetencer, en større innovation sammen med kunderne og teambuilding i den respekt. Det skal være noget, der kan ske ukompliceret, uformelt og hurtigt. Det er lidt i retning af en taskforce, som hurtigt rykker ud, når der opstår en ny udfordring. Idéen blev modtaget meget positivt af deltagerne.

Derefter sluttede Carsten Pietras af med at takke Heidi og Laila for deres indlæg samt deltagerne for aktiv medvirken og ivrig spørgelyst.

Se Heidis præsentation via linket herunder:


Heidi Lund Hansen 25. april 2007 (3.2 MB)


DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98