LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2015

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2014

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2013

ARRANGEMENTER FRA 2000 - 2012

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000



ORGANISERING AF DEN KOMMUNALE FM-FUNKTION


31. august 2006


Opstartsseminar den 31. august 2006

Deltagerne blev budt velkommen af Poul Henrik Due fra DFM netværks sekretariat som desuden takkede BoligfondenKuben for fondens finansiering af projektet.

Under titlen "Kommunen som facilities manager" fortalte Ole Emil Malmstrøm, DFM netværks bestyrelse og medlem af projektets følgegruppe, om FM som strategisk ledelsesdisciplin, om hvilke aktiviteter FM typisk omfatter i de fleste virksomheder samt om formålet med en professionel drift af FM-funktionerne. Mennesker fokuserer i dag meget på trivsel og at have et godt liv. Det skal driften af FM-funktionerne understøtte og det betyder i sidste ende bedre resultat på bundlinien og bedre service til kommunernes ansatte og kunder. Ole Emil sluttede af med at nævne en række virksomheder, som er lykkedes med at opbygge en professionel FM-drift - nogle med ekstern varetagelse af alle eller nogle funktioner - andre med 100% intern varetagelse. Virksomhedernes virkelighed er forskellig og dette kræver individuelle løsninger.

Peder Stephensen, PS-Experience, bevægede sig under titlen "FM og kommunerne - hvorfor nu det?", op i de strategiske luftlag og fortalte om vigtigheden af sammenhæng mellem varetagelsen af kommunens FM-funktioner og de visioner, mål og strategier, som kommunen har fastlagt for sine kerneydelser. Det er vigtigt at gøre sig klart, hvem interessenterne er og at fokusere på FM-funktionen, som en serviceorganisation.

Efter kaffepausen fik deltagerne et frisk pust fra "den andra sidan", idet Ingmar Simonson, direktør for Serviceforvaltningen i Malmø kommune fortalte om, hvordan han og hans medarbejdere gennem de sidste 10 år er lykkedes med at opbygge en professionel serviceorganisation, som har let ved at tiltrække såvel medarbejdere som kunder. Service er kodeordet, men det skal "leves". Under titlen "Serviceforvaltning med hjerne og hjerte i konkurrence med det private erhvervsliv" fortalte han, at medarbejderne skal trives og være stolte over at levere den rette service til den rette kunde med fokus på kundens behov. Forventningsafklaring er et nøglepunkt i deres arbejde. Ingmar fortalte, hvordan de er lykkedes med at etablere en servicekultur i virksomheden. Det starter med, hvad man kalder sine kunder - brugere, patienter, besøgende, elever - eller kunder. I Malmøs kommunes Serviceforvaltning bruges kun betegnelsen kunder. Og skal man lykkes, så skal kunden opleve en merværdi i forhold til det leverede. Og det behøver ikke at handle om at gøre mere, men om måden man leverer servicen på.

Efter Ingmar bevægede deltagerne sig over sundet igen til Slots- og Ejendomsstyrelsen (SES) ved driftschef Erik Als. SES er gået fra at varetage de fleste FM-funktioner med egne folk til at outsource langt den største del af aktiviteterne - som han fremlagde udviklingen: Fra producerende til indkøbende organisation. Omstillingen er foregået målrettet og nøje planlagt og styrelsen har udviklet en lang række værktøjer til arbejdet, hvoraf mange findes på deres hjemmeside: www.ses.dk. Erik fortalte om SEA-reformen, som var et væsentligt incitament i udviklingen af varetagelsen af FM-funktionerne, og om udfordringerne i deres "Bermuda-trekant" mellem SES, kunden og leverandørerne. SES har fastlagt en meget præcis indkøbs- og leverandørpolitik.

Under titlen "Postulater og virkelighed - projektet" gennemgik Poul Henrik Due, som den sidste indlægsholder på seminaret, projektets baggrund, formål, deltagere og aktiviteter.

Deltagerne udtrykte stor tilfredshed med arrangementet og indlæggene.

Seminaret afsluttedes med frokost.

1. arbejdsgruppemøde

Efter frokosten samledes 12 af de 18 kommuner, som indtil videre har meldt sig til projektets arbejdsgruppe, til første arbejdsmøde. Mødet omfattede dels den overordnede planlægning af de kommende 6 arbejdsmøder, dels en præsentation af deltagernes og deres virksomheders håndtering af FM-funktionerne. Der var en meget positiv og konstruktiv stemning på mødet, og projektet vil givet munde ud i resultater, der kan inspirere kommunerne i deres fremtidige organisering og drift af FM-funktionerne, hvad enten de varetages eksternt eller internt.

Se præsentationerne herunder:


Poul Henrik Dues velkomstpræsentation (31 KB)


Ole Emil Malmstrøms præsentation (3.8 MB)


Peder Stephensens præsentation (113 KB)


Ingmar Simonsons præsentation (3.5 MB)


Erik Als præsentation (4.1 MB)


Poul Henrik Dues præsentation (46 KB)


DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98