LOG IND     UDSKRIV     SEND

> > > >

Aktuelle arrangementer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Faglige artikler

FM Update


FORSIDE

DFM NETVÆRKS ÅRSKONFERENCE

AKTUELLE ARRANGEMENTER

DRIFTSHERREPRISEN

BLIV MEDLEM AF DFM NETVÆRK

OM DFM NETVÆRK

ARTIKLER

DFM NETVÆRKS UDVALG

NETVÆRK

OM FM - FACILITIES MANAGEMENT

FM - LITTERATUR

FM EFTERUDDANNELSE

DFM BENCHMARKING

KONTAKT

KUN FOR MEDLEMMER AF DFM NETVÆRK

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2015

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2014

AFHOLDTE ARRANGEMENTER 2013

ARRANGEMENTER FRA 2000 - 2012

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000



RENHOLDSWORKSHOP


28. november 2007


De virksomheder, der anerkender rengøringsmedarbejderne får den bedste service

DFM netværk afholdt en workshop om renhold tirsdag den 28. november 2007 på Novo Nordisk kursuscenter Hvidøre med Flemming Wulff Hansen, Novo Nordisk Servicepartner som vært.

50 personer fra alle dele af branchen deltog i workshoppen. Kjeld Nielsen, DFM netværk, bød velkommen og takkede Flemming Wulff Hansen og Novo Nordisk for at huse arrangementet. Workshoppen var arrangeret for en drøftelse af, hvordan man bedst opnår et tilfredsstillende resultat for såvel udbyder som leverandør.

Regionsdirektør Ole Breinholt, ISS A/S, indledte workshoppen. Han påpegede de store udfordringer der er for rengøringsbranchen med at tiltrække og fastholde gode medarbejdere i en branche, hvor kunderne forventer ekstra services, men samtidig er mere og mere præcise i deres kravstillelse. Det kræver gode ledere, et godt arbejdsklima, god træning og uddannelse og klart formulerede sammenhænge mellem ansvar og beføjelser. Det er vigtigt, at medarbejderne føler sig værdsat af såvel deres arbejdsgivere som kunderne. Hvis medarbejderne er klædt på til at finde forbedringer i deres daglige virke, vil de have bedre chancer for at give kunderne den ekstra service, som mange forventer i dag. "Man bør skabe partnerskab omkring rengøringsmedarbejderne mellem rengøringsleverandør og kunden.

Dernæst stillede direktør Britta Hansen, Dansk Cleaning Service, spørgsmålet: ”Hvorfor er der sjældent nogen, der stiller sig selv spørgsmålet: Hvorfor gør vi rent?”. Britta er overbevist om, at svaret på dette spørgsmål vil kvalificere de krav, som udbyderne stiller til leverandørerne og sikre en bedre forventningsafstemning. Rengøringsbranchen er en branche præget af faldende priser, krav til medarbejderne om at løbe hurtigere, stigning i nedslidningsskader og manglende udviklingsmuligheder. Langt de fleste udbud er aktivitetsbaserede og ikke udfaldsbaserede. Men det kan gøres bedre med en grundig foranalyse, et professionelt udbudsgrundlag med afsæt i kvaliteter og konstruktiv dialog om samarbejdet mellem parterne med udgangspunkt i fælles mål. INSTA 800 er et rigtigt godt grundlag for at komme videre af den vej.

Efter Britta tog afdelingschef Peter Stenholm, HTS-A, over. Han tog tråden op om branchens udfordringer med at tiltrække de rette medarbejdere og hvad man kan gøre for at imødekomme problemet. Kvaliteten og effektiviteten skal sikre gennem at forbedre branchens vilkår, status og omdømme. Der skal opnås en arbejdsglæde gennem partnerskabsrelationer og forståelse af branchen som en profession og ikke blot en mellemstation fra et job til et andet. Der skal sikres gode uddannelser og en synlighed i hverdagen for dem, der får gjort rent. Peter nævnte eksempler på kunder, som inviterer rengøringsassistenterne til virksomhedens sociale aktiviteter og giver dem samme mulighed for at spise i virksomheden kantine, som virksomhedens egne medarbejdere. Det giver rengøringsassistenterne et helt andet ejerskab til opgaven.

Lillian Knudsen fra 3f afsluttede talerækken med et indlæg om vigtigheden af jobs, som ikke medfører nedslidning af medarbejderne. Det er vigtigt med variation i arbejdet og man skal måske i højere grad tale om servicejobs. Mange rengøringsassistenter har også evner indenfor andre områder og kan finde variation og tilfredshed i f.eks. at bemande en reception eller klargøre til møder. Medarbejderne er trætte af at blive kostet rundt med og ikke at blive betragtet som noget som helst. "De virksomheder, der anerkender rengøringsmedarbejderne får den bedste service”. Gode aftaleforhold er en god start. INSTA 800 er et godt udgangspunkt for et aftaleforhold, men det kræver noget ekstra i samarbejdet og opfølgningen. Det koster lidt mere, men hvis en udbyder tilbydes rengøring til 125 kr./time, kan han sige sig selv, at der er ”lusk” med i tingene. Man kan ikke får en reel rengøringstime til den pris. Lillian sluttede af med at opfordre til at tænke i nye uddannelser for rengøringsassistenter, hvor servicekultur og edb indgår. Lillian Knudsens indlæg var baseret på noter.

Den efterfølgende debat koncentrerede sig om problemstillingerne med at skabe kombi-jobs. Det er ikke alle, der kan eller vil påtage sig andre type jobs. Dertil kommer sprogvanskeligheder for nogle grupper. Britta Hansen påpegede, at hun har gode erfaringer med at give medarbejdere nye muligheder. Langt de fleste er meget motiverede og det drejer sig om, at give dem den rette uddannelse og de rette incitament, men det koster ekstra ressourcer. Ole Breinholt pointerede, at det drejer sig om at tage udgangspunkt i, hvad den enkelte medarbejder brænder for. Lillian Knudsen fortalte om medlemmer, som måske har det svært med det danske sprog, men har grønne fingre og nyder at arbejde med planter.

Deltagere fra Københavns kommune har et ønske om en uddannelse, som omfatter køkken, kantine, blomster, edb og rengøring. En deltager fra Novo Nordisk fortalte, at virksomheden i sine valg af leverandører også kigger meget på, hvordan virksomheden uddanner sine medarbejdere.

Workshoppen blev afsluttet med en diskussion af INSTA 800, som udgangspunkt for indgåelse af aftaler og opfølgning på disse. Der var generel opbakning til anvendelse af standarden, men deltagerne var samtidig opmærksomme på, at kontrakter baseret på standarden er dyrere end andre kontrakter og dette medfører, at der indgås meget få kontrakter på dette grundlag. Der var enighed om, at kvalitetsniveauet og medarbejdernes trivsel vil få et løft, hvis branchen som helhed markedsfører INSTA 800, men det kræver, at udbyderne er parat til at betale lidt mere for rengøringen.

Se præsentationerne herunder:


Ole Breinholts præsentation (1.4 MB)


Britta Hansens præsentation nr. 1 (563 KB)


Britta Hansens præsentation nr. 2 (772 KB)


Peter Stenholms præsentation (2.1 MB)


DFM netværk - Borupvang 3 - DK-2750 Ballerup - Email: dfm@dfm-net.dk - Telefon: + 45 31 38 01 98