Interesserede medlemmer af DFM netværk er velkommen.
Afhandlingens titel: Profiling Value Added Positions in Facilities Management (Profilering af merværdi positioner i Facilities Management)
Hvornår: Mandag 13. maj 2013 kl. 13:00
Hvor: Danmarks Tekniske Universitet Bygning 101A, mødelokale 1
Resume af afhandlingen Afhandlingen giver et forskningsbaseret bidrag til den igangværende faglige debat blandt akademikere og praktikere inden for Facilities Management (FM) om, hvorvidt og hvorfor FM bør etableres som en ledelsesmæssig position, der fungerer som en strategisk virksomhedsmæssig aktør. Der argumenteres i afhandlingen for, at det at være strategisk, ikke er en nødvendig forudsætning for at skabe merværdi for virksomheder og interessenter. Det essentielle er at finde den rette kombination mellem på den ene side, hvad FM organisationen tilbyder – dvs. FM produktet, og på den anden side med, hvordan dette bliver leveret – dvs. FM processen. Det drejer sig således om at matche FM produktet med den rette proces,
Med udgangspunkt i omfattende litteraturstudier, og på grundlag af 7 case studier af private og offentlige organisationer fra Danmark, Holland, Hong Kong og Thailand, analyserer afhandlingen, hvordan FM organisationer bedst kan skabe merværdi. Gennem analysen udkrystalliserer følgende fire merværdi positioner sig: • Støtte – FM organisationen bidrager med fordele til værtsorganisationen, baseret på specialisering og stordriftsfordele • Muliggøre - FM organisationer bidrager med engangsforbedringer af værtsorganisationens kapacitet og kapabilitet • Sikre - FM organisationen bidrager med at tilgodese virksomhedens kontinuerlige funktion og pålidelighed • Styrke - FM organisationen påvirker virksomhedens produktivitet og resultater
Hver type af merværdi kræver, at specifikke betingelser og forudsætninger er til stede. Afhandlingen tilbyder et visuelt værktøj, “FM Produkt-Proces Matrix”, til at hjælpe praktikere med at identificere deres nuværende vilkår og situation samt evaluere deres aktuelle FM merværdi position og fastlægge en eventuel fremtidig mere favorabel position. Værktøjet kan anvendes til at indramme og redefinere den løbende dialog mellem FM praktikere og relaterede interessenter, både for interne FM organisationer og for eksterne leverandører.
Forskningen bidrager med at afklare det vanskeligt definerbare begreb ”merværdi” i relation til FM organisationer og aktiviteter. Resultaterne forventes at medvirke til en dyberegående ledelsesmæssig forståelse og diskussion af FM organisationers evner og potentialer. Resultaterne kan, udover FM-området, ligeledes finde anvendelse inden for ledelse af andre serviceindustrier og -funktioner.
|
|
|